Khamis, 29 April 2010

Yang bernama perempuan

Wanita Muslimah tak semestinya perlu berjubah (gambar hiasan)


Perempuan, wanita dan spesisnya


Ini ada sedikit cerita:

Baru-baru ini, aku ke bandar Pekan. Di depanku ada 2,3 orang "mamat". Di depan mereka ada beberapa orang "minah". Tiada apa-apa pun yang pelik sebenarnya.

Aku pandang ke arah mama-mamat ni tadi, bukanlah mahu mengorat. (Uih, tak selera aku!)
Bukan berlagak, tapi adalah sebab musabab yang membuatkan mereka tidak terkategori. hehe

Berbalik pada mamat-mamat ni tadi.. Aku tengok, mata diaorang asyik memandang pada si minah-minah ni. Tak kisahlah tu, mungkin awek-awek diaorang. Yang aku jadi geram (nak tergelak pun ada) sebab mamat-mamat ni fokus kat satu bahagian je. Korang tahu ape?
Eleh, buat tak tahu pulak! Punggungla!

Mamat-mamat tu nampak terliur betul bila tengok bahagian tu. Yela, pakai jeans ketat, lepas tu baju betul-betul tutup takat bawah pusat. Bila berjalan, "confirm"lah, punggung si minah-minah ni akan "kiri, kanan, kiri,kanan!" Ha? Faham?

Tu lah beza laki dengan perempuan. Cara berjalan lelaki tak mengiurkan, sebab diaorang takde lenggang lenggok, lurussss aje. Tak percaya? Korang tengok sendiri kawan-kawan korang nanti. (Jangan tengok lebih-lebih sudah )

Itu baru satu, ni ada lagi. Ada la sekali tu, aku naik lrt. Di depan aku, berdiri sorang lelaki, aku nak namakan dia mamat jugak. Macam tadi jugaklah, kat depan dia berdiri sorang perempuan, Minah, bukan nama sebenar. Aku anggarkan minah ni bukan isteri dia. (pandai-pandai je.hehe)


Apa yang dia buat?

Rileks...dia tak buat apa-apa. Macam cerita tadi jugak, bezanya, dia tak pandanglah punggung awek dia sebab diaorang berdiri mengadap. Jadi mamat tu pandang apa? Ha? dapat agak??Korang mesti tahu punyaaaaa.

Bahagian yang boleh buat orang lelaki terliur, ternaik nafsu, bahagian dada perempuan lah. Mulut si mamat ni, bercakap-cakap dengan awek dia, tapi mata dia ralit sungguh pandang ke tempat tu. Yang si perempuan ni pulak, bukannya tak sedar, dibiarkan aje pakwe dia tu pandang buah dada yang besar tu. Memanglah pakai baju, tapi, orang lelaki ni. Alah, malas nak cakap lebih-lebih. Eeei... tak takut ke mamat ni tetiba buat benda yang tak patut ke..

Cukuplah 2 cerita. Geli aku nak cerita lagi. Kesimpulannya? Nasihat dan ingatan untuk aku, dan untuk sesiapa sahaja yang berjantina Hawa, tolonglah.... Tolong jangan pakai seluar dan baju yang ketat. Kalau nak pakai jeans, pakailah, tapi kan ke banyak jeans yang jenis longgar? kenapa memilih untuk menyiksa diri? Baju tu, cubalah pakai yang besar sikit, ini, nak pakai pun susah, ye la, pakai baju adik, tak ke menyusahkan diri namanya?

Aduuhhh... aku pun bukannya alim sangat, tapi bab-bab tutup aib ni, memangla aku jaga sikit. Kalaulah pakaian pun tak boleh jaga, macamana kita nak jaga ibadat kita yang lain?


Aku selalu ingat Allah kata:
"Sesungguhnya solat itu mencegah dari sebarang dosa dan kemungkaran."


Tapi aku leka jugak buat dosa. Kekadang terfikir, entah sampai ke tidak ibadat aku pada Dia. Entah-entah tersangkut antara langit dunia. Kalau sampai pun, entah Allah terima ke tidak. Agak-agaknya sebab tu lah solat aku tak mampu pun nak halang aku dari buat maksiat. Ya Allah...





















Tiada ulasan:

Catat Ulasan