Sabtu, 24 April 2010

Aleeya Najihah 2

Aleeya Najihah


Rasa kebas di ibu jari, hilang terus. Aleeya senyum lebar-lebar, sorang-sorang. Aleeya baca mesej Najib lagi sekali, dan lagi. Aleeya mahu membalas. Aleeya perah otak, fikir ayat yang sesuai untuk Najib.


" Saya bukan tak sudi, saya nak sangat berkawan, tapi saya takut kalau saya sakitkan hati

awak lagi..."


Butang "send" sudah Aleeya tekan. Tak sampai seminit, Aleeya terima mesej dari Najib. Satu demi satu.. Aleeya makin rancak melayan mesej-mesej Najib. Aleeya tak sedar, jam sudah pukul tiga.


* * * *

"Marwa, aku nampak dia tadi.!"

"Siapa?"

"Laah... kau ni, nama aje kawan baik, takkan tak tahu lagi siapa."

"Ooh... Fazrul? Kau nampak Fazrul?! Kat mana? Suka lah tu. "

"Eh, mestilah.... Dia senyum kat aku tau. "

"Eleh, perasan tak habis-habis."

"Ala, nak menyedapkan hati. Heheh."

"Kau ni, kalau suka, bagitahu ajelah, buat apa nak simpan. "

"Ish,kau ni, takkan aku nak mulakan kot?"

"Habis kau ingat dia nak mulakan ke? Kenal engkau pun tidak. "

"Aku seganla Wa.. Lagipun aku bukan lawa macam kau pun.."

"Tu lah kau, dari dulu lagi, asyik merendah diri je. Dah la, malas aku nak layan."


Aleeya langkahkan kaki ke kelas. Masa rehat sudah tamat. Aleeya ada subjek geografi sekejap lagi. Alamak! Peta Asia Tenggara belum siap lagi!

"Aah sudah....Mati aku! " Aleeya ambil pensel 2B cepat-cepat. Aleeya tekap buku atas peta dan...

"Aleeya! Bangun!"


Waktu berdiri atas kerusi, Aleeya cuba alihkan rasa malu. Aleeya pujuk hati bagi reda. Aleeya menjenguk ke luar kelas, mengharap kalau-kalau Fazrul lalu. Tapi hampa..


Aleeya jadi bahan ketawa rakan-rakan. Aleeya tahan rasa geram dalam hati. Mahu sahaja Aleeya jerit: "pensel aku hilang malam tadi la!!!. " Tapi, mana boleh. Sebab alasan Aleeya tu tak kuat. Hai, Aleeya, Aleeya...


* * * *


Pukul 2.05 petang, pelajar-pelajar SMK Al-Falah berselarakan meninggalkan kelas. Aleeya jalan laju-laju ke asrama. Perut Aleeya dah berirama. Aleeya tahan lapar dari tadi. Aleeya perlu cepat. Jam 3.00 nanti ada kelas Fardhu Ain.


"Aleeya, Aleeya!! " Aleeya malas jawab panggilan Yumni. Dalam fikiran Aleeya hanya ada satu. Nasi. Aleeya nak makanla. Aleeya tiada masa nak berborak dengan kawan-kawan.


Sesuap demi sesuap nasi masuk ke mulut Aleeya. Gigi Aleeya mengunyah, tekak setia menelan. Lidah Aleeya rasa macam-macam. Sekejap pedas, sekejap masam, sekejap manis, dan sekejap tawar. Ibarat dunia Aleeya juga..
(bersambung..)












1 ulasan: