Sabtu, 17 April 2010

Mari Berpantun

Bandar Melaka bandar beca,
Tepi jalan banyak durian,
Assalamualaikum buat pembaca,
Terima kasih atas kesudian.

Ingin mencapai tahap bitara,
Mesti lalui banyak ujian,
Bariah mahu ajak bicara,
Soal hati yang tidak kesudahan.

Kala angin datang membisik,
Terujalah Adam pada si Hawa,
Bercinta itu memang asyik,
Ada nangis ada ketawa.

Ada lebah adalah madu,
Ada sos ada lah kicap,
Aku cinta aku rindu,
Istilah yang selalu disebut diucap,

Elok akhlak cantiklah rupa,
Di sisi Allah tiggilah darjah,
Bila dah kenal rasa nak jumpa,
Teringin juga melihat wajah.

Kereta MYVI sedang dipandu,
Motorsikal laju berlalu,
Dari sayang wujudlah rindu,
Kala sunyi terasa pilu.

Ligat sungguh si buah gasing,
Jatuh bergolek dilanggar kera,
Jalan jalan pusing pusing,
Di bandar di kota tempat asmara.

Tengahari teringat nasi,
Waktu berjalan membeli sakan,
Perut lapar perlu diisi.
Menuju pula ke kedai makan.

Ke sana ke sini tak tentu hala,
Motor lori menegak melintang,
Habis berdating baliklah pula,
Rasa sedih mulalah datang.

Tangan dibasuh jangan melekit,
Perut kenyang tidak terkata,
Itulah cerita serba sedikit,
Lumrah dunia orang bercinta.

Cinta sejati itulah lambang,
Sebuah hubungan teruna dan dara,
Kalau sakit ada yang bimbang,
Kalau suka ada yang gembira.

Indah sungguh Juliet dan Romeo,
Bagai dunia dia yang punya,
Dirakam sudah beberapa senario,
Tetapi ini secebis hanya.

Bariah juga pernah menyayang,
Rindu kasih pada seseorang,
Banyak detik wajahnya terbayang,
Namun akhirnya mengundang berang.

Apa yang ada sudah tiada,
Apa dirancang tidak menjadi,
Mata menangis sebaknya dada,
Bila mengharap pada yang tak sudi.

Segala tentuan Dia yang punya,
Setiap takdir Dia yang berhak,
Pernah juga hati tertanya,
Bilakan kutemu pada dia yang hak.

Tidakkan bergenang airmata,
Jika hati tidak disakiti,
Mengapa aku selalu buta,
Pada cinta yang tidak sejati.

Akan kupujuk hati yang yang duka,
Akan kubiar marah berkulat,
Biar darah mengering di luka,
Asalkan maruah tidak diperalat,

Dunia mengandung banyak pengalaman,
Menjadi pengajaran yang amat berguna,
Apa yang baik jadikan pedoman,
Apa yang buruk campaklah ke sana.

Coretan ini sengaja kutitip,
Sekadar meluah apa yang terbuku,
Segala yang baik pasti kukutip,
Jadi guru buat diriku.

PadaMu ya Robb aku bersyukur,
Kerna dikurnia sebaik hidayah,
Dikau mengajak aku bertafakur,
Betapa aku perlukan inayah.

Izinkan aku mengucap maaf,
Buatmu insan yang kuanggap kawan.
Terlalu banyak membuat khilaf,
Membuat dikau jadi tak keruan.

Ketenangan itu memang milikmu,
Ketiadaan aku membuatmu senang,
Andai sedih datang bertamu,
Janganlah ia terlalu dikenang.

Dunia kita jauh berbeda,
Umpama langit dengan Bumi,
Kalaulah aku sudah tiada,
Moga persahabatan kan tetap bersemi..


-yang sedang menikmati anugerah Mu...








Tiada ulasan:

Catat Ulasan