Ahad, 7 November 2010

Tak Puas Hati ni

Tak puas hati

"Kenapa tak puas hati sis?"
"Pemandu bas tu tak berhenti. Geramnye!!!"

Hah, tu dia. tiba2 je tak puas hati, apsal? Aku sebenarnya tak puas hati dengan sorang pemandu bas ni. Bulan puasa yang lepas, aku naik bas ekspress buat kali pertamanya dari Alor Setar ke Kuantan. Macam bas-bas lain jugak, bas yang aku naik ni berhenti untuk bagi laluan kepada kami untuk makan sahur. Tak kisah la tu.
Bas pun berjalan. Jalan punya jalan,, masa pun berjalan la jugak kan? Hari makin cerah. Eh, bila bas ni nak berhenti?
"Pak cik, boleh tak berhenti. Kami semua tak solat lagi."
"Kita berhenti kat Petronas depan nu"
Ok, aku bersabar dan terus bersabar. Aik, tak berhenti pun? Hari makin cerah. Hati makin panas. Tak lama lepas tu, bas pun berhenti, itu pun sebab ada penumpang yang nak turun. Aku berlari cepat2. Nak cari bilik air, memang tak sempat. Cari surau perempuan, tak jumpa pulak! Aduuh.. Masa makin suntuk. Nasib baik aku jumpa surau lelaki, Tibai je la. Solat aku ala kadar, takde ayat lazim, takde qunut, takde doa. Selesai je salam, terus memecut ke bas. Fuh, nasib baik la pakcik pemandu tu tak tinggal aku.
Dalam bas, sorang penumpang tu bgtau yang pakcik pemandu tu berleter2 kat aku waktu aku solat. Ha? dia marah aku solat? Ulang sekali lagi, dia marah aku solat. Kasihan juga kat pakcik ni, agaknya dia lupa yang solat tu wajib. Untuk pengetahuan, hanya aku sorang je yang "berjaya memboloskan diri" dan solat. Bukan aku nak bangga, tapi aku nak cakap kat sini, kesiala kat pakcik tu sebab dia terpaksa tanggung dosa penumpang lain yang tak solat. Tu la, yang tak berhenti tu kenapa? Berhenti sahur sampai setengah jam, tapi untuk solat, langsung tak berhenti. Siap marah2 pulak tu.
Ni la hakikatnya manusia muslim yang mengaku beriman. Orang lain puasa, dia pun puasa. Tapi bila orang lain solat, tak buat pulak dia. Padahal 2,2 pun wajib. Huh, tak puas hati aku orang macam ni!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan