Isnin, 8 November 2010

Model-model Pengajaran

MODEL-MODEL PENGAJARAN

1) Model Ekspositori
Ekspositori diambil dari perkataan “expose”. Jika dirujuk dalam kamus, ia membawa erti “mendedahkan”. Jadi, “mendedahkan” di sini bermaksud “memberi penerangan yang jelas dan terperinci.” (Ragbir Kaur Joginder Singh, 2010)
Dalam konteks pengajaran, ekspositori merupakan penyampaian maklumat atau isi kandungan pelajaran secara langsung kepada murid-murid di dalam kelas. Oleh itu, kaedah ekspositori ialah menyampaikan pelajaran melalui penerangan,bercerita atau demonstrasi. Menurut model ini,guru akan memberi penerangan terlebih dahulu dan murid mendengar dengan teliti sehingga mereka memahami dan mengingatinya atau merekodkan isi pentingnya dalam buku rekod mereka. Model ini sesuai digunakan untuk menerangkan konsep, fakta, hukum, prinsip atau teori Matematik atau semasa membuat eksperimen Sains.
Model ini telah diperkenalkan oleh Ausebel yang mana beliau menekankan penerangan guru dalam bentuk fakta yang lengkap dan tersusun. Beliau menegaskan lagi bahawa sesuatu pelajaran sepatutnya dikembang dalam bentuk deduktif yakni daripada am kepada spesifik atau daripada prinsip kepada contoh. Dalam model ini, Ausebel juga memperkenalkan teori penyusunan awal (advance organizer) yang mana ia menghubungkan konsep baru dengan konsep yang telah dipelajari. Terdapat tiga tujuan penggunaan teori ini iaitu member gambaran tentang isi penting sesuatu pelajaran, menjelaskan hubungan antara konsep yang akan diterangkan dan menggerakkan minda murid supaya mengingat kembali konsep yang telah dipelajari.
Menurut Ormrod (2006), model ini adalah kaedah terbaik dalam menyampaikan fakta kepada murid kerana ilmu diperoleh melalui penerimaan ilmu dan bukannya melalui penemuan sendiri. Segala fakta, prinsip dan idea yang diterima juga akan terurus dengan baik kerana maklumat baru diintegrasikan dengan pengetahuan yang sedia ada melalui bantuan guru.

2) Model Tingkah Laku
Ia adalah antara model pengajaran yang terawal yang melibatkan penggunaan rangsangan dan gerak balas. Ini bermaksud, setiap perlakuan atau tingkah laku yang dihasilkan bermula daripada rangsangan-rangsangan tertentu. Di antara tokoh ilmu pendidikan yang mengaplikasikan model ini ialah Ivan Pavlov, John B.Watson, Edward L.Thorndike dan B.F. Skinner.
Mengikut model ini, hubungan di antara rangsangan dan gerak balas sangat penting kerana manusia bertindak dengan adanya rangsangan. Tindakan ini pula akan dilakukan dengan lebih kerap atau berulang-ulang sekiranya manusia diberi ganjaran positif. Sebaliknya, jika ganjaran yang diberikan adalah negatif, seseorang akan berasa serik dan enggan untuk mencuba lagi. Seorang murid yang dapat menjawab soalan dengan betul telah dihadiahkan sebuah buku oleh gurunya berasa gembira dan lebih bersemangat untuk belajar berbanding dengan murid yang sering dimarahi guru kerana asyik menjawab soalan dengan salah. (Hazril Jamil, Hashim Othman, Rohizani Yaakub, 2004)
Jika dilihat dari pespektif Islam, kaum Muslimin berasa lebih cenderung untuk menambah amalan kebajikan kerana Allah telah berjanji untuk memberi mereka ganjaran pahala. FirmanNya dalam surah AL-Kahfi yang bermaksud:

“Adapun orang-orang yang beriman dan beramal saleh, Maka baginya pahala yang terbaik sebagai balasan, dan akan kami titahkan kepadanya (perintah) yang mudah dari perintah-perintah kami".(Al-Kahfi:88)
Ayat ini jelas menunjukkan bahawa barangsiapa yang berbuat amalan yang baik, maka akan dikurniakan pahala oleh Allah. Justeru, para guru adalah digalakkan untuk menerapkan pendekatan pengukuhan positif (positive reinforcement) kepada setiap murid, tidak terkecuali murid-murid yang lemah supaya setiap daripada mereka akan terus bersemangat untuk meneruskan pembelajaran.

3) Model Pemprosesan Maklumat
Teori ini menjelaskan bagaimana sesuatu maklumat dalam proses pembelajaran diperolehi. Rangsangan dari persekitaran luar diterima dalam sistem saraf melalui deria, kemudian maklumat tersebut akan ditafsir dalam satu ingatan,kemudian ia dihantar kepada stor jangka panjang dan akhirnya kepada penggerak tindak balas melalui sistem saraf.
Teori yang diperkenalkan oleh Gagne ini mempunyai beberapa fasa iaitu: fasa motivasi, fasa motivasi, fasa kefahaman, fasa perolehan, fasa penahanan, fasa ingatan kembali, fasa generalisasi, fasa prestasi dan fasa maklumbalas. Pada tahun 1977, Gagne menyenaraikan Sembilan situasi pengajaran dan proses kognitif untuk setiap syarat. Kesemua situasi ini harus ditekankan oleh guru demi menjamin keberkesanan P & P.

Syarat Proses Pelajaran/ Kognitif Contoh

1) Menarik perhatian/ Pengenalan Guru menunjukkan batu dan daun kering.
2) Memberitahu murid mengenai objektif pelajaran/ Harapan Guru menyoal mengenai kedua-dua bahan tersebut.
3) Merangsangkan pengetahuan sedia ada/ Mengingat kembali Guru mengingatkan murid mengenai pelajaran lalu berkaitan kedua-dua bahan.
4) Rangsangan kepada pengenalan topik/ Fokus kepada tajuk spesifik Guru menyoal murid mengenai definisi bahan-bahan beristinjak.
5) Memberi panduan/ Koding dalam ingatan Guru membantu dengan menyoal bahan-bahan lain yang boleh digunakan untuk beristinjak.
6) Menggalakkan murid membuat latihan sendiri/ Gerak balas murid Murid-murid dikehendaki menyenarai dan melukis bahan-bahan untuk beristinjak.
7) Memberi maklum balas/ Pengukuhan Guru memberi maklum balas dan membetulkan jika ada sebarang kesalahan.
8) Menilai pencapaian murid/ Mengingat semula Guru memberi latihan tambahan dan pemulihan
9) Mengukuhkan dengan pemindahan pembelajaran/ Generalisasi Guru menunjukkan kad yang berisi gambar dan menyuruh murid mengenalpasti bahan-bahan beristinjak.


4) Model Inkuiri
Pendekatan ini membolehkan murid menggunakan keperluan ingin tahu untuk meneroka dan mendalami sesuatu ilmu. Matlamat pendekatan ini ialah untuk membantu murid mengembangkan kemahiran berfikir dengan bertanyakan soalan. Dalam model ini, sesuatu pengajaran dimulakan dengan menyediakan satu situasi yang membingungkan dan kemudiannya murid akan cenderung untuk mengetahui pperkara tersebut dengan membuat ujikaji atau bertanyakan soalan. Terdapat lima fasa dalam model ini:
1) Fasa Satu : Berhadapan dengan masalah.
Guru mengemukakan satu situasi bermasalah dan menerangkan atur cara inkuiri kepada murid. Contoh: guru menunjukkan sebilah pisau yang diperbuat daripada logam yang menjadi bengkok apabila dipanaskan. Dari situ, murid mula berfikir bagaimana kejadian tersebut boleh berlaku.

2) Fasa kedua : Pemeriksaan proses
3) Fasa ketiga: Pengumpulan Data/ Ujikaji
Dalam fasa kedua dan ketiga, murid akan mula bertanya guru beberapa soalan dan guru hanya akan memberikan jawapan “ya” atau ‘tidak” tanpa member sebarang penerangan. Tujuannnya adalah untuk menggalakkan murid berfikir sendiri. Selain itu, murid juga akan melakukan ujikaji atau eksperimen untuk mendapatkan keterangan dan jawapan bagi setiap soalan yang diaju.

4) Fasa keempat: Menyusun, merumus keterangan
Sebaik selesai melakukan ujikaji, murid dikehendaki menyusun dan merekod setiap maklumat dalam bentuk keterangan bagi memudahkan mereka memahami setiap inci ilmu. Keterangan ini adalah penting kerana tidak semua murid boleh memahami sesuatu ilmu melalui eksperimen, jadi mereka akan menjadikan keterangan tersebut sebagai rujukan untuk mereka faham.

5) Fasa kelima: Analisis Proses Inkuiri
Dalam fasa ini, murid diminta menganalisis corak inkuiri mereka iaitu dengan bertanyakan soalan-soalan yang paling berkesan dan produktif. Mereka juga akan bertanyakan guru tentang mana-mana maklumat yang penting yang tidak mereka perolehi dalam fasa dua hingga empat.

Model ini sesuai diaplikasikan untuk matapelajaran Sains.

5) Model Projek
Model projek adalah suatu pendekatan yang menghendaki murid untuk mengumpul maklumat mengenai sesutau topic dengan membina bahan-bahan atau menyelesaikan sesuatu tugasan secara projek besar umpamanya membina laman web, dokumentari atau video. (Ragbir Kaur Joginder Singh, 2010). Model ini sinonim dengan pendekatan “pembelajaran melalui pembinaan”.
Terdapat beberapa komponen yang perlu diteliti oleh guru untuk menghasilkan sebuah projek yang berkesan iaitu:
1- Peranan murid dalam projek
2- Hasil projek
3- Audien yakni kumpulan sasaran yang mendapat manfaat daripada projek
4- Penilaian kendiri
5- Gol projek
6- Skop tugasan dan penyelesaian

Guru perlu memilih tajuk yang projek yang sesuai, mencabar dan dekat dengan kehidupan murid. Contohnya projek tentang penggunaan bahan kitar semula. Projek ini dapat mendidik murid dan mesyarakat sekeliling tentang peri penting memelihara dan memulihara sumber-sumber alam terutamanya kertas dan tin. Kebiasaannya, integrasi kemahiran daripada beberapa mata pelajaran akan berlaku ketika perlaksanaan sesuatu projek.

Contoh model projek yang boleh dilakukan untuk matapelajaran Pendidikan Islam ialah projek “Bengkel Al-Fatihah”.
Sebelum projek dijalankan, guru mestilah menerangkan terlebih dahulu objektif projek iaitu untuk memperbaiki dan mengekalkan bacaan al-Fatihah yang fasih dan sempurna tajwid. Untuk tujuan itu, beberapa orang murid dari kelas berkenaan yang sudah elok bacaan akan dipilih sebelum dibentuk beberapa kumpulan. Murid-murid tadi akan mengetuai kumpulan-kumpulan tersebut. Projek ini boleh dijalankan satu jam sehari selama seminggu. Bahan-bahan seperti kertas, fail, kaset dan nota disediakan oleh guru.

Hari pertama: Sesi berkenalan dengan bertaaruf dan solat jamaah bersama-sama untuk menjalin hubungan baik sesama ahli.

Hari kedua: Ketua kumpulan ataupun naqib akan memperdengarkan bacaan kaset dan bacaannyanya kepada setiap ahli kumpulan. Kemudian barulah mendengar bacaan dari setiap ahli kumpulan sambil membetulkannya. Semua bacaan ahli direkodkan oleh Naqib.

Hari ketiga: Naqib akan menerangkan beberapa kesalahan bacaan yang kerap dilakukan dan hukum-hukum tajwid yang terdapat dalam surah Al-Fatihah. Kemudian, latihan diberi sebagai penilaian dan pengukuhan.

Hari keempat: Naqib mendengar semula bacaan setiap ahli. Mana-mana ahli yang sudah elok bacaannya akan menjadi mentor kepada ahli-ahli yang lemah dengan pemantauan naqib. Setiap bacaan ahli akan direkod oleh Naqib buat kali kedua.

Hari kelima: Semua kumpulan bergabung dan dipecahkan semula mengikut tahap bacaan masing: fasih, sederhana dan lemah. Kumpulan sederhana dan lemah akan dibimbing oleh kumpulan cemerlang. Tujuan dilakukan pecahan ini adalah untuk memastikan murid-murid sederhana akan menjadi fasih, manakala yang lemah akan mencapai sekurang-kurangnya tahap sederhana.

Sebaik berakhirnya projek, murid akan menghantar segala rekod bagi memudahkan guru untuk melakukan tindakan susulan kepada mana-mana murid yang berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan