Rabu, 22 September 2010

Susah Tapi Kena...

Susah Tapi Kena...
Apa yang susah? Apa yang kena? Banyak benda, banyak perkara yang susah sebenarnya. Susah, tapi kena buat. Tapi aku mahu fokus satu sahaja. Nak yang mana satu? Yang paling rapat, akrab dengan perempuanla. Tahu? Boleh tangkap?
Pasal lidahla, apa lagi. Memang dah selalu naik isu ni. Isu perempuan banyak cakap, banyak berleter, banyak mengumpat. Memang sinonim sangatlah dengan golongan seangkatan aku. Tapi walaupun perkara ni selalu diangkat, dan ditimbul, kesannya macam tu juga. Ada perubahan? T.I.A.D.A.
Susah kan? Susah betul nak jaga lidah. Susah betul nak berhenti dari mengata orang, membuka aib orang.
"Eh, saya bukan mengumpat, saya bercakap benda yang betul."
Puan-puan, akak-akak, kalau bercakap benda yang betul, di luar pengetahuan tuannya, mengumpatla namanya tu. Kalau tak betul, fitnah. ya la, FITNAH. Yang dosanya lagi berat dari membunuh orang tu. Maklum? Bagus.
"Barangsiapa yang banyak bercakap, maka banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silap, banyaklah dosanya. Barangsiapa yang banyak dosa, maka Nerakalah yang paling layak baginya. "
Ha, tak takut ke?
Takut, siapa yang takut Api Neraka Allah. Tapi takutnya sekejap sangat. Tak sempat nak bertaubat, buat semula. Jadi macamana nak buang tabiat banyak bercakap ni? Cara yang paling mudah yang Nabi sarankan: Diam. Kurangkan bercakap. Jaga lidah. Senang kan?
Tapi yang senang ni la yang paling susah nak buat sebenarnya. Kadang-kadang hati dah nak diam, tak mahu banyak bercakap, tapi disebabkan ada "virus" di sekeliling, tabiat lama datang balik. Kiri kanan ada orang bercakap, ada yang mengumpat. Kalau boleh, lari lah ke tempat lain. Yang pergi "join" depa tu buat apa???
Ni la masalahnya perempuan. Aku pun sama. Ya Tuhan....
Kawan-kawan, jom muhasabah. Jom kawal lidah. Jom ingatkan diri bahawa dosa mengumpat tu takkan diampun oleh Allah selagi kita tak minta ampun dari orang yang kita mengumpat tu. Sanggup ke nak bagitau, "akak, semalam saya mengumpat akak. Mintak maaf ye." Kalau sanggup, buatla. Tapi kalau tak sanggup, doakan dia. Itu pun salah satu cara nak menghapus dosa mengumpat.
Jadi, peringatan untuk diri aku, dan perempuan-perempuan di luar sana, kurang-kurangkanlah bercakap benda yang tak penting. Memang SUSAH, TAPI kita KENA buat.WAJIB.
Wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan